1. "והלא עניין לנו עם האומה העברית, האומה שידעה את החוק של 'ושננתם לבניך' עוד מראשית עלייתה על הבמה ההיסטורית. ואומה זו הן ידעה גם בשנות האפלה שלה לשמור על נכס זה של לימוד חובה לכל ילדיה, ועוד בימי רבי שמעון בן שטח, בשעת התכנסותה מן הגולה חזרה לארץ ישראל, ידעה להושיב מלמדי תינוקות בכל עיר ובכל כפר, בכל גליל ובכל מדינה, וקבעה שכל עיר שאין בה מלמד תינוקות אין דינה כדין עיר". "ואף בחשכת פזוריה ובכל קהילותיה, ידעה להטיל על כל קהילה להכניס לקרבה מלמדי תינוקות על חשבון כל יושביה. עשיר ורש, בין עקר ובין מרובה ילדים, רווק ולא רווק – כולם יחד צריכים לשאת בעול לימוד תורה"-
זלמן שזר, על גבי שטר של 200 ש"ח המהדורה האדומה.
2. תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף כא/א אמר רב יהודה אמר רב: ברם, זכור אותו האיש לטוב ויהושע בן גמלא שמו שאלמלא הוא נשתכח תורה מישראל. שבתחלה מי שיש לו אב מלמדו תורה, מי שאין לו אב לא היה למד תורה? מאי דרוש, ולמדתם אותם ולמדתם אתם. התקינו שיהו מושיבין מלמדי תינוקות בירושלים. מאי דרוש, כי מציון תצא תורה. ועדיין מי שיש לו אב, היה מעלו ומלמדו, מי שאין לו אב לא היה עולה ולמד. התקינו שיהו מושיבין בכל פלך ופלך ומכניסין אותן כבן ט"ז כבן י"ז. ומי שהיה רבו כועס עליו, מבעיט בו, ויצא. עד שבא יהושע בן גמלא ותיקן, שיהו מושיבין מלמדי תינוקות בכל מדינה ומדינה, ובכל עיר ועיר ומכניסין אותן כבן שש כבן שבע…
3. כשעלה ח"נ ביאליק בשנת תרפ"ד לארץ, ערכו לו ילדי תל אביב קבלת פנים נלהבת ואחרי שעברו לפניו בסך תלמידי בתי הספר בעיר קם המשורר ונאם לפניהם:
תינוקות של בית רבן, כשבא בלעם לקלל את ישראל אמר "מראש צורים אראנו ומגבעות אשורנו" האגדה אומרת שראש צורים הם תינוקות של בית רבן ומברכותיו של אותו רשע אנו יודעים את קללותיו ידוע שכוח האומה כלול בתינוקות של בית רבן בלעם רצה לעקור כוח זה מי שרוצה לעקור אומה יעקור את תינוקות של בית רבן. כדי להפיל צור צריך לחפור תחתיו. אנו צריכים לבנות את ירושלים של מעלה. ירושלים של מטה היא אמצעי לבנין ירושלים של מעלה. תל אביב היא העיר שנבנתה על ידי יהודים ומתחילה ועד סוף נבנתה על חול, אלא שבשעה זו באו ועשו לה יסוד מוצק והוא החינוך - בנין שיהיה לעדי עד.תורה היא מלה עברית בלעדית. אין בלשון אחרת המושג תורה. היא אינה חכמה או מדע ואמנות בלבד והיא גם לא מושג הכולל את כולם... התורה ביחד עם הארץ יהיה הבנין שלם.
אנו מבקשים ממערכת החינוך הממלכתית לקיים חובתה זו. לתת לכל תלמיד את הזכות שבידע כיצד ליישם כהלכה את השבת בחייו הבוגרים.